Ostalo

Šta je holesterol, pozitivni i negativni uticaji i kako ga regulisati

Koji su negativni utjecaji povišenog i niskog holesterola i kako sniziti ili podići holesterol na prirodan način? Ovo su pitanja za  koja najčešće tražite odgovore i savjete. Kroz ovaj članak  podijelit ćemo  nekoliko savjeta i načina te odgovoriti na svako od pitanja.

Holesterol je vrsta masti koja se stvara u ljudskim stanicama i jetri. Holesterol se pakuje u sitne čestice i putuje krvotokom do različitih organa u tijelu, gdje se koristi za proizvodnju moždanih ćelija i u metabolizmu polnih hormona, hormona stresa, vitamina D, žučnih kiselina koje pomažu tijelu da apsorbira masti iz ishrane i vitamine rastvorljive u mastima poput vitamina A, D, E i K. Pošto je kao i ostali lipidi nerastvorljiv u vodi, u krvi se tranportuje tako što se veže za proteine gradeći lipoproteine niske gustine (LDL) i lipoproteine velike gustine (HDL).

Koji su negativni utjecaji povišenog holesterola i kako sniziti visok nivo holesterola na prirodan način?

Povišena razina holesterola u krvi povećava rizik za razvoj bolesti srca i krvnih žila. Kada je krv previše masna, postoji mogućnost nakupljanja plaka u arterijskim zidovima koji dovodi do sužavanja promjera krvnih žila u svim tkivima i organima, što za posljedicu ima povećanje krvnog pritiska, moždanog udara ili infarkta srca. Također, taloženje holesterola u žučnom mjehuru može uzrokovati pojavu žučnih kamenaca.

Da bi spriječili nastanak visokog nivoa holesterola u krvi, evo nekoliko savjeta kako to uraditi na prirodan način:

  1. Upotreba dodataka prehrani (crveni kvasac, vlakna) – biljna vlakna u dozama od 5 do 10 grama dnevno takođe mogu sniziti holesterol. Možete uzimati vlakna u obliku dodataka vlaknima ili jesti hranu bogatu vlaknima poput smokava, badema, sočiva, pasulja, brokule, oraha, krompira.
  2. Ishrana – smanjiti unos hrane koja je bogata holesterolom i zasićenim masnim kiselinama, kao što je žumanjak jajeta, mesne prerađevine, crveno meso te pržena hrana. Smanjiti unos punomasnih mliječnih proizvoda. Dati prednost biljnim uljima, poput maslinovog i suncokretovog ulja, uvesti veće količine voća i povrća.
  3. Fizička aktivnost – kako visoka tjelesna težina utječe na povišenje holesterola, redovna fizička aktivnost poput šetnje, trčanja, vožnje bicikla i plivanja reguliše tjelesnu težinu odnosno sprječava nastanak visokog nivoa holesterola u krvi.
  4. Poboljšanje funkcije štitne žlijezde – smanjene količine hormona štitnjače uzrokuju hiperholesterolemiju (povećan nivo holesterola).
  5. Poboljšanje funkcije jetre – bolesti jetre poput masne jetre mogu povećati nivo holesterola. Neki suplementi koji mogu pomoći u održavanju zdravlja jetre su: glutation, vitamin B i vitamin C.
  6. Regulacija kontrole šećera u krvi – visok nivo šećera u krvi povećava rizik od visokog holesterola.

Koji su negativni utjecaji niskog holesterola i kako povećati nizak nivo holesterola na prirodan način?

Nivo holesterola ispod 160 mg/dL mnogi praktičari smatraju funkcionalno niskim, a nivo ukupnog holesterola ispod 100 mg/dL je veoma opasan. Holesterol je zapravo bitna komponenta biološkog sistema. Zbog svih važnih funkcija holesterola koje smo naveli u tekstu, on ne smije da bude na pretjerano niskom nivou.

Negativni utjecaji niskog nivo holestrola su: 

  1. Demencije i oslabljenja memorija
  2. Povećan rizika od hematološkog karcinoma i sepse
  3. Povećan rizika od gripe, upale pluća, infekcije urinarnog trakta
  4. Povećan rizik od anksioznosti i depresije
  5. Povećano nasilno ponašanje i agresija
  6. Povećan rizik od Parkinsonove bolesti i raka

Par savjeta kako povećati nizak nivo holesterola:

  • Upotreba maslinovog ulja – maslinovo ulje povećava lipoproteine visoke gustine.
  • Žitarice cijelog zrna – brojne žitarice sadrže vlakna i povećaju nivo lipoproteina.
  • Masna riba – omega 3 masne kiseline koje se nalaze u ribama snižavaju nivo lošeg holesterola i povećavaju nivo dobrog holesterola. U kvalitetnu ribu koja podiže holesterol ubrajaju se tuna, losos, pastrmka.
  • Čia sjeme – dobar izvor biljnih omega 3 masnih kiselina i biljnih vlakana. Sjeme čia povećava nivo dobrog holesterola (HDL).
  • Avokado – sadrži visok nivo folata, povećava nivo HDL i smanjuje šanse za moždani ili srčani udar.

Hvala vam što pratite naše novosti. Nadamo se da vam je članak bio koristan. Ukoliko imate pitanja, budite slobodni da nam se javite.